nak menang iPhone 5S dan 5C? Klik banner dibawah ini :

Friday, September 16, 2011

Cara orang papua menangkap ikan


Apakah molo itu? dalam bahasa papua Maksudnya menyelam ke dalam laut sambil bawa senapang berbahan kayu dengan amunisinya berupa besi panjang yang hujung depannya sangat tajam terus di bahagian belakangnya dililit senar. Biasa juga disebut “jubi”. Molo (bahasa daerah Papua yang artinya menyelam. Layaknya snorkling namun tanpa menggunakan alat bantu pernapasan, tapi kita harus nyelam hingga ke dasar laut). Nah untuk melakukan molo, sebaiknya dilakukan ketika  malam hari dan air laut sementara surut. Kerana sketika malam hari, umumya ikan-ikan tidur.


 Peralatan yang digunakan juga sederhana saja. Peralatannya terdiri atas senapang kayu (batang kayu yang dibuat menyerupai senapang), batang besi yang agak panjang ( 1 meter lebih), terus lampu picit khusus bawah air , jala yang telah diberi pelampung buat nampung ikan yang didapat, botol-botol air mineral lengkap dengan penutup, buat naruh rokok, korek, baterai. Kasut untuk menghindari telapak kaki luka ketika memijak karang serta baju ketat berlengan panjang dan seluarpanjang ketat.kalau dilakukan pada saat siang hari biasanya hanya memakai seluar pendek saja dengan kacamata air.


 Molo, sebaiknya dilakukan oleh yang berpengalaman kerana teknik menyelam itu berbeza dengan berenang. Jadi mesti mengetahui sedikit teknik-teknik menyelam ,Selain itu, si penyelam juga harus mampu tahan nafas di dalam air cukup lama. Menurut salah satu penyelam molo, dia mampu menyelam hingga kedalaman 15-20 meter (sampai telinga sakit) dan berada didalam laut hingga 3-5 minit tanpa mengambil nafas.







Related Posts Widget For Blogger with ThumbnailsBlogger Templates