nak menang iPhone 5S dan 5C? Klik banner dibawah ini :

Wednesday, October 26, 2011

Rahsia dan keunikan lubang hidung manusia


Diatas bukan lubang hidung saya ya?. Bulu hidung bersepah!. hahaha. baiklah. Hidung berfungsi sebagai pancaindera bau buat mahluk hidup termasuk manusia. Manusia memiliki hidung dan ada dua lubang hidung. Benarkah berita mengenai manusia yang hanya mempunyai satu lubang. Pelik didengar. Yang saya pernah lihat hanya hidung yang rompong akibat penyakit!.

Hidung juga diibaratkan disebelah kanan mewakili matahari (mengeluarkan panas) dan sebelah kiri mewakili bulan (mengeluarkan dingin).Tapi adakah kalian tahu yang mana 2 lubang hidung memiliki fungsi yang berbeza?. Bukan sekadar untuk menghirup dan membuang nafas.

Ambil contoh sewaktu kita sakit kepala, cubalah menutup lubang hidung kalian disebelah kanan dan bernafaslah melalui hidung sebelah kiri. Lakukan kira-kira 5 minit, sakit kepala kalian pasti akan sembuh. Jika kalian merasa lelah, cuba lakukan berulang kali tips ini. Tutup lubang hidung sebelah kiri dan bernafaslah melalui hidung sebelah kanan. Tidak lama kemudian kalian pasti akan merasa segar kembali. Sebab lubang hidung sebelah kanan mengeluarkan panas, sehingga terasa sekali kepanasannya. Lubang hidung sebelah kiri mengeluarkan haba dingin.

Fakta mengatakan yang wanita bernafas lebih dengan menggunakan hidung sebelah kiri sehingga hatinya terasa dingin sekali dan lelaki bernafas lebih dengan hidung sebelah kanan sehingga senang sekali marah. Apakah kalian pernah cuba memerhati pada saat kalian bangun tidur?. Yang mana lubang hidung sebelah mana yang bernafas lebih cepat?. Sebelah kiri atau kanan?.

Jika lubang hidung sebelah kiri bernafas lebih cepat, itu tandanya kamu dalam keadaan sangat penat. Tutuplah lubang hidung sebelah kiri dan gunakan lubang hidung sebelah kanan untuk bernafas. Kalian akan cepat merasakan yang kalian kembali segar. Cara tersebut boleh diajarkan kepada anak-anak, tetapi kesannya akan lebih baik terhadap orang dewasa.
Related Posts Widget For Blogger with ThumbnailsBlogger Templates